maandag, november 15, 2010

"je bent nog net als toen"

2 mannen in 't Smalle

De toerist loopt de winkel uit met haar aankopen. De verkoopdame in de Kiehls, 3e generatie Marokkaans vertelt ze later, kijkt me aan met grote ogen. “Toeristen denken nog steeds dat Nederland tolerant is. Dat is het allang niet meer!” Haar ABN evenaart dat van Fred Emmer. Ik glimlach en knik. De toerist had het over de verschillende culturen, de sfeer op straat. Het is haar eerste keer hier; wij weten wat er de afgelopen twintig jaar veranderd is. En toch, denk ik, er is ruimte voor de diversiteit van zij en ik en er is ruimte voor het gesprek.

Betreffende ABN: nee, ze sprak geen Algemeen Nederlands of standaard Nederlands of Standaardnederlands, dat spreken jij en ik; zij zou het goed doen in een welsprekendheidstoernooi.

Geen opmerkingen: